Próbálja megakadályozni a BKV, hogy további metrókocsik égjenek porrá úgy, mint néhány hete a Forgács utca és az Árpád híd közti alagútban. Kiderült ugyanis, hogy mitől csaptak fel akkor a mindent elemésztő lángok: a jármű URH készülékében melegedett túl egy ellenállás. Ez még nem nem is lett volna baj, ha a készülék közelében nincs gyúlékony anyag. Ám a teljes utasteret pozdorjával burkolták be annak idején a gyártók. Elég egy banális hiba, hogy ismét felcsapjanak a pusztító lángok – tudta meg a Blikk.

Információink szerint a BKV-nál munkacsoportot hoztak létre, hogy az összes kocsiban elhárítsák valahogyan a veszélyhelyzetet. Nem ez az első ilyen eset, évekkel ezelőtt az áramütés-veszélyes trolikat kellett átalakítani, majd a kigyulladó buszokat szabták át.

Szerettük volna megtudni a BKV-tól és a Budapesti Közlekedési Központtól, hogy miért nem állítják le a metrókocsikat és hogy ki szavatolja az utasok biztonságát, de nem kaptunk választ. A Nemzeti Közlekedési Hatóság is mély hallgatásba burkolózott a metró biztonságát firtató kérdéseinkre.

Gulyás Attila, a BKV metrós szakszervezeti vezetője viszont megerősítette, hogy valóban ez volt a tűz oka.

– Bárki láthatja nap mint nap az utastér zöld borítását, az valójában furnérlemez. Kevés ennél jobban égő anyagot ismerek. Ötven évvel ezelőtt a tervezők nem számoltak ezzel a lehetőséggel és akkoriban nem is voltak ilyen szigorú tűzvédelmi előírások, mint ma – közölte Gulyás.

A tervezési hibára azért nem derült eddig fény, mert mostanra kerültek ilyen rossz műszaki állapotba a járművek. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a BKV az utóbbi években már csak a legszükségesebb karbantartásokat végezte el rajtuk. A korábbi szerint tavaly kidobták volna a 2-es vonalról a kiszolgált szovjet vonatokat, ha rendben forgalomba állnak az Alstom járművek. Avatóünnepség helyett azonban pereskedés kezdődött, miután a francia metrógyár felsült a tervezéssel és a gyártással. Most máshonnan kell vásárolni, de ez több éves késedelmet jelent. Addig pedig maradnak a szovjet roncsok, amelyek átmeneti kipofozása is 3,5 milliárd forintba kerül.

– Már januárban el kellett volna kezdeni a felújításukat, de tudtommal máig nem történt előrelépés – közölte Gulyás Attila.

(Blikk - V. J. Z.)